Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, June 5, 2009

Aku dan ADAT....

Yahooo..!!!!cuti sekolah kembali lagi..walaupun aku bukan budak sekolah, tapi cuti mcm ni mmg cukup seronok bagi budak sekolah..hehe..time cuti mcm nie, banyak la kenduri kendaranya..kenduri kahwin la yg paling byknyer..hurm..aku pun dah terasa dah bahang perkahwinan nie..aku dah nak kawin..?he..tunggu je la pengumuman ttg tu..tapi skang ni, dah ramai yang bertanya ' hang bila lagi nak kawin...?'..argh!!cukup nyampah aku dgn soalan mcm tu..aitu, masa aku berpacaran, org selalu tnya 'hang bila nak bertunang...?'..ni dah bertunang, dok tanya bila nak kawin lak..nanti bila dah kawin, soalan lain lak dia kuar..nak tau soalan apa..?soalannya akan berbunyi mcm ni..'bila lagi hang nak dapat anak..?'huh!aku dah leh agak dah..soalan2 lazim manusia ni xkan terhenti. yela..dah Tuhan bagi kita mulut, kenala gunakannya..ye x?bertanya itu dan ini pun salah satu kegunaan mulut..huhu..
Bla pikir2 balik ttg kahwin nie, aku rasa rimas dgn satu perkara lagi..A.D.A.T = ADAT..yer..adat..adat dan kawin ni cukup sinonim...org melayu mmg berpegang teguh pada adat...sampai boleh tercipta bidalan ' biar mati anak, jangan mati adat..'tgk..betapa adat tu lagi penting dari anak..agaknya, org yg wat bidalan tu dulu xsedar kot, kalau mati anak, sapa nak sambung adat..?kan?adat melayu dalam perkawhinan ni aku rasa cukup merimaskan (bagi org mcm aku la..)aku paling rimas dgn adat bersanding..xtau kenaper, dari kecik lagi aku mmg dah pasang niat xmau bersanding...nak wat apa yg wajib dalam islam jer..tu pun aku rasa dah cukup..nak dijadikan satu citer, kawan aku ni dah kawin..tapi nikah gantung. dalam syarat nikah tu, dia xleh bersama dgn isteri dia selagi dia xwat kenduri..ada ker adat mcm tue?dalam islam ada ker garispanduan ttg tu?kalau nak diikutkan dari pembacaan aku dalam blog dr asri (bekas mufti perlis), dia ckp, adat nikah gantung ni pernah dibuat oleh junjungan kita..TAPI...masa Rasulullah S.A.W bernikah dgn Aishah, masa tu umur dia baru 7 tahun. maknanya masih belum baligh. keadaan mcm tu la yg baru boleh digunakan istilah nikah gantung..kat malaysia sekarang ni mana ada kawin dgn budak2..syarat kawin kat malaysia ialah seseorang itu mestilah berumur 16 tahun keatas...time tu, kedua-dua pasangan dah baligh...kan?so, xda istilah nikah gantung..yang gantungnya cuma kenduri...
Ak xtaula aku ni jenis org yg ikut adat ke x..tapi bagi aku, selagi adat tu xnyusahkan aku, aku ikut jer..kalau dah wat aku rasa terbeban, susah dan meyusahkan, aku xkan ikut.Islam xmelarang kita mengikut adat dengan syarat adat itu x membebankan dan menyusahkan..kalau kita rasa tersusah dgn adat itu, hukumnya haram kalau kita ikut..(kalau aku salah, tolong betulkan..)

3 comments:

miss.purple.r0ses said...

"dari kecik lagi aku mmg dah pasang niat xmau bersanding "

= aiyaaaa...mengapakah anda tidak mahu bersanding??huhu~
best woo..kang dapat jadik cam raja sehari..hehe

= besela tu.. lain orang lain pendapat~tapi bukan ke berkahwin tu sekali je seumur idup. tapi if kawin banyak tu Wallhualam..so if bersanding ade la kenangan tu kan..KENANGAN TERINDAH gitu..
hehehe

RieDer said...

ntahla...rasa mcm malu jer kalau nak bersanding..huhuhu...

miss.purple.r0ses said...

eleh..
pengantin memang la kena jadik pemalu..
lagi2 tyme sanding..
hehe