Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, July 9, 2009

Peluang

'Setiap orang akan BERJAYA sekiranya diberi PELUANG...'hurm...mungkin ramai org kat luar tu xsedar atau xperasan..sebenarnya, itulah prinsip yang diamalkan oleh UiTM..aku pun baru jer tau sebenarnya..dan, berdasarkan prinsip tu la, orang yang xberapa nak cemerlang dalam SPM mcm aku ni diterima masuk ke UiTM..dalam erti kata yang lain, aku diberi PELUANG dan RUANG untuk berjaya..bayangkanla kalau uitm xberpegang pada prinsip tu, berapa ramai anak melayu yang akan ketinggalan?berapa ramai anak melayu yang belajar hanya cuma pada peringkat SPM..?TERIMA KASIH banyak-banyak kepada UiTM yang terus berjuang mempertahankan hak melayu,,

Dulu, aku pernah tanya kawan2 aku, 'lepas spm, u mana hangpa nak masuk..?'mcm2 jawapan yang aku dengar..tapi nama uitm ni mcm xberapa nak glemer di kalangan kawan-kawan aku..mungkin diorang ni cerdik sgt kot..(hik2).masa isi borang tu, diorang xletak pun uitm...aku ja yang letak uitm..pilihan utama lak tu..last2, aku ja yg masuk U, kawan2 aku yang lain tu, semua xdapat..hurm..kenapa aku pilih uitm?kenapa ek?huhu..aku pun xtau...walaupun ramai org2 luar dok ckp produk uitm ni xbagus la, xberapa nak cerdik la, xmantap la, tapi aku xpenah kisah..aku percaya, setiap manusia dah dijadikan dengan skripnya yg tersendiri..dah ditetapkan rezeki, jodoh serta mautnya sendiri..so, kalau dok u yang terbaik kat Malaysia atau kat dunia sekali pun, kita xkan kemana kalau 'skrip' dah ditulis yang kita xkan berjaya..kan?so, kepada org-org kat luar, jgn SESEKALI berbangga dengan apa yang korang dapat...tapi bersyukurla dgn peluang dan kebijaksanaan yang dipinjamkanNya..

4 comments:

Tirana said...

Uitm kan terkenal dengan BI yang ada ada 'class'..Orang yang masuk uitm mesti BI nya bagus compare dengan ukm or upm (marah orang yang belajar di ukm dan upm nanti..hehehe)

CtiKuscoMel said...

Hahahaa..marah ni..marah..UKM kn Universiti KEBANGSAAN Malaysia,mmg objektif penubuhan UKM pd Mei,1970 mula2 dulu pon utk MEMPERTABATKAN B.Melayu n menjadikan B.Melayu sbg bahasa pengantar..penubuhan ukm yg dicadangkn oleh Abd. Kadir Adabi adalah utk memenuhi keperluan pendidikan orang Melayu dan pembangunan B.Melayu..huh..da lama xberhujah..ter'over plak..hahahaa

CruX said...

Kak Tirana---->he..betul tu kak..kak tirana pun graduate uitm ker?

ctikus comel--->ala...ct comey, xpyh la nak marah2..lagi marah, lagi comel..hoho..setiap U yg ditubuhkan, ada matlamat yg tersendri..kita ja yg xpenah nak sedar apa yg melayu dulu perjuangkan..am i right..??hik2!

miss.purple.r0ses said...

ini orang UPM dtg..huhu~
mebi ar kan begitu~
hm2~