Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, April 9, 2009

Being Positive or Negative..?

'....kalau aku tau la dia tu peragai mcm setan, sumpah aku xkan kawan dengan dia..', '...kalau aku tau la dia akan wat mcm tu kat aku, aku xkan dekati dia..'.ayat-ayat tersebut seringkali kita dengar..mungkin setiap hari..tapi ada di kalangan kita yg wat endah xendah je ttg perkara tersebut..(bukan kena kat batang hidung dia, leh la dia wat xtau jer..).hurm..orang melayu kita ni cukup sinonim dengan perkataan KALAU..bagi aku la kan, perkara mcm di atas tu bleh jer kita elakkan..ada caranya dan perkataan KALAU ni mungkin kita xkan gunakan lagi dah..mungkin juga boleh elakkan diri dari bergaduh dengan somebody..korang nak tau ker caranya?aku selalu guna cara ni bila aku kenal seseorang..lets check it out..!
Mudah jer caranya..korang kena pikir NEGATIF ttg kawan yg baru korang kenal..jgn pikir positif..he..mcm zionis je cara ni..tpi cara ni la paling berkesan..korang nak tau x, dengan berpikiran negatif ttg somebody tu, korang xkan rasa 'terkejut' kalau dia wat hal atau sakitkan hati korang nanti.aku selalu menegatifkan kawan2 baru aku..bukan apa, tu cara aku menilai mereka..so, bila diorang baik je n xlakukan perkara2 yg menyakitkan hati kita, secara otomatiknya, pemikiran negatif kita akan hilang mcm tu jer n kita akan sedar yg dia tu mmg kawan yang baik. korang bayangkan kalau korang pandang positive pada kwan baru tu, n korang pun rapatla dgn dia..pi mana2 pun dgn dia..and one day, dia tunjukkan diri dia yg sebenar..ha..sapa yg kecewa?korang jugak kan..pastu mulala kuar ayat2 yg aku taip di atas tdi tu..ni cuma cara aku..no wonder la org selalu ckp yg aku ni mcm sombong..peduli apa aku..aslkan aku xsakit hati. semangat kekawanan aku mmg tinggi..sekali dia kawan aku, selamanya dia tetap kawan aku..to all my friends, thanks to be my friend..


P/s: kalau korang ada pandangan, sila komen pada aku...

6 comments:

CtiKuscoMel said...

Hurmm..bercakap psl kwn,mmg mcm2 kwn kita jmpa..mmg ssh nk cari kwn zmn skrg.terpulang pd individu nk pk cmne..tp cara zam pk -ve mmg cara zionis bg aku..huhu..ape2 pun yg penting adalah NIAT kta..biar ikhlas..bila niat kta ikhlas,i'allah kta akn jmpa kwn yg ikhlas..tp ada kwn yg snggup tikam dr belakang,talam 2 muka dll..mmg sakit.tp redha..niat kta ikhlas..selebihnya serah pd Tuhan..

Rider said...

hurm..ikhlas..wujud lagi ke istilah tu dalam hati manusia zaman skang nie??berkawan mesti bersebab..kan?

miss.purple.r0ses said...

hmm,,
kat mana2 org akan cerita pasal kawan..kawn baik,kawan jahat,kawan separuh jahat dan lain2..hehe~
memangla susah nak mengukur seseorang tu..xkn nak tgk fizikal je dah rasa ok..bak kata kamu tadi, pandang secara negetif..YERP~!!agak setuju la..kdg2 saya camtu juga..tp xboleh la semua org nak pk negetif..kang payah la xde org nak caya kat diri kita..yang penting kat sini,tanpa sahabat hidup ni jadi separuh kosong =P

miss.purple.r0ses said...

(hurm..ikhlas..wujud lagi ke istilah tu dalam hati manusia zaman skang nie??berkawan mesti bersebab..kan?)

eh nak tambah komen:

WUJUD LAGIKAH IKHLAS??
waaa,,
napekah anda ckp camni??ishk~
kronik dah ni..hehe
mestila wujud..
aduii

CtiKuscoMel said...

Huu...xpela IKHLAS xwujud kt hati org..tp biar wujud kt hati kita..Amminn..

RieDer said...

hurm..kalau hati kita ja ikhlas, hati org lain xikhlas, payah gak cik ctkuscomel oi..xtaula..kadang2, frust pun ada dgn kawan2 nie..tpi bak kata purple roses, 'tanpa persahabatan, hidup akan jadi kosong..'betul sesangat..